Det nya och det gamla i ett älskat land

Av Betty Edvall

Igår morse läste jag Björn Wimans text ”Bålen som släckte ljuset i Tyskland” som handlar om hur nazismen fick makten. Wiman skriver också om det berömda bokbålet den 10 maj 1933 då tyskar samlades för att bränna böcker och tidningar.

Wiman har läst historikern Kershaw som menar på att nazismens aldrig tvingade sig på det tyska folket, utan att det tyska folket anslöt sig åt nazismen. Det här kommer vi också att läsa om i Älskade Fascism. Vi kommer också läsa om att för Hitler vad judendomen ingen religion och romer inget folk utan en sjukdom som skadade det älskade Tyskland.

Wiman skriver om att historien aldrig upprepar sig rakt av. Efter andra världskrigets slut kom allt fram i ljuset, det som många redan visste, att det skett ett industri-massmord på människor. Men vad hände sen, blev allt bra? Vad hände med de grupper som sattes i koncentrationsläger, judar, romer, homosexuella och handikappade? Förändrades behandlingen? Orkar vi se hur romer mördas, hur homosexuella förföljs och hur handikappade göms i institutioner, i dagens Europa?

Neofascismens förföljelse

Isabel Fonsecas omtalade och många gånger kritiserade bok ”Begrav mig stående” (1999) skriver det sorliga faktum att många romer inte upplevde att de var mer förföljda under nazismen än vad de är idag. Nazismens syn på och förföljelse av romer var knappast unik. Det som däremot var unikt var dess effektiva utrotningsmetod.

Sanna Persson, journalist på SVT, skriver att Frankrikes president Hollandes jakt på romer är lika intensiv som hans företrädare och motståndare Sarkozy. Hatet för romer har inga politiska gränser. Den neofascistiska tanken om att en viss folkgrupp (romer, judar, muslimer) förstör den rena nationen kan ses i både höger och vänsterpartier.

Nazismen var kanske inte en isolerad epok av ondska, kanske var det helt enkelt en effekt av ett fascistiskt parti som sitter vid makten. I Älskade Fascism får vi läsa om det neofascistiska partiet Sverigedemokraterna, det är ett parti som verkar inom de demokratiska ramarna, men Hitlers massavrättning har byts ut till massutvisning.

Älskade Sverige

När Jimmie Åkesson, i DN, får ställas till svars för Sverigedemokraternas nynazistiska förflutna svarar han att han tar avstånd från vissa delar men ”utan vår historia hade vi inte varit där vi är i dag”, Åkesson har ingen åsikt om Sverigedemokraterna under 90-talet, han säger: ”Jag har missat tiden på 90-talet och vet egentligen inte mer än det som våra motståndare har talat om för oss”.  På frågan om varför den korrekta historien om SD inte nämns på deras hemsida svarar Åkesson ” Jag vet faktiskt inte vad som nämns på hemsidan”

Vad betyder SDs ovilja att tala om sitt förflutna och deras motvilja till muslimer och romer? Att bestämma vilka ”utlänningar som ska tillåtas flytta till Sverige” och vilka, av de som redan befinner sig här, som ska utvisas. Spelar det någon roll för dem vilket öde de avvisade möter i det gamla landet? Är Islam en religion och romer ett folk för Sverigedemokrater eller är det en sjukdom som skadar deras älskade Sverige?

Att läsa mer ingående:

Fonseca, Isabel (1999). Begrav mig stående: zigenarna och deras resa. [Ny utg.] Stockholm: Ordfront

Wiman, Björn, 2013-2-03-2-27 Bålen som släkte ljuset i Tyskland. Dagens Nyheter

http://www.dn.se/nyheter/politik/det-finns-en-poang-med-att-vara-anonym-pa-natet

http://www.svt.se/nyheter/varlden/jakten-pa-frankrikes-romer-fortsatter

http://expo.se/2011/sa-ljuger-sd-om-sin-historia_3612.html

https://sverigedemokraterna.se/2012/03/26/david-lang-om-utvisning-av-illegala/

One thought on “Det nya och det gamla i ett älskat land

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s