Varför just Sverigedemokraterna?

Av Betty Edvall

Innan jag började praktisera hos Henrik Arnstad läste och skrev jag aktivt på olika forum för att motverka Sverigedemokraternas inflytande. Jag kände en hopplöshet över de faktafel och lögner som cirkulerade.

En vanlig lögn som ofta går att läsa är att det står i Koranen att man ska döda sina döttrar om de gifter sig med fel personer eller att muslimer missionerar runt om i landet för att hjärntvätta ”svenskar”. En annan vanlig lögn är att det ligger i romers kultur att stjäla och att invandrare tar våra svenska traditioner så som julafton, lucia och sommaravslutningar. Sen som pricken över i:et kommer det alltid någon snubbe som skriver ”men det får man väl inte säga får då blir man väl kallad rasist”. Då vill jag skrika rakt ut ”JA FÖR DET ÄR RASISTISKT ATT SÄGA SÅ!!!”

För jag har läst (översättningen av) Koranen. Det står inte att du får döda din dotter, tvärtom, och det är förbjudet i Islam att missionera. Det är rasistiskt att påstå att kriminallitet är en fråga om etnicitet och folkslag (istället för klass). Invandrare (som, återigen, inte är en homogen och enhetlig grupp/etnicitet/folkslag) ”tar” inga svenska traditioner eftersom traditioner inte går att ta.

Många frågar mig varför jag är så arg på Sverigedemokraterna och inte på regeringen, de är ju de som står för utvisningar, för miljonprogram och det är ju de som jagar papperslösa. Och visst,  jag är arg på regeringen över utvisningar, fattigdom och den öppna rasismen.

Men det är något speciellt över Sverigedemokraterna som jag inte kan förklara, något som gör mig arg men också rädd. Varför säger plötsligt så många ”nu kan man väl inte säga något för då blir man kallad rasist” precis som att det finns något som heter ”riktig svensk kultur” och riktig ”svenskhet”.

Innan jag läste Henriks bok Älskade Fascism, var fascismen bara något man kallade allt som var dåligt. Inte en ideologi och inte ett politiskt redskap med tydliga nationalistiska tankemönster utan ett tomt skällsord.

Fascismen som ideologi har basen i ultra nationalism. Ultra nationalism är den nationalism som står över allt annat. Det är sant att många ideologier har nationalism som ett inslag men det är bara fascismen har den som en bas. I ideologin fascism så exkluderas människor, det är människor som inte anses tillhöra nationen. Vilka som ska exkluderas följer tidens gång. Exempel är romer, homosexuella, muslimer och judar. Det är en kärlekshandel att ”rädda” nationen från dessa människor. Det finns en stark tro på nationens återfödelse, att nationen ska resa sig på nytt som modern och vacker men med inspiration från delar av nationens historia.

Sverigedemokraterna är ultra nationalistiska och det ligger som bas för deras politik, alla kan inte vara svenskar, vissa blir exkluderade, de som har ”fel kultur”. På 90-talet exkluderade Sverigedemokraterna svarta, romer och judar, idag exkluderas, romer, muslimer, araber och iranier. Sverigedemokraterna tror på en återfödelse av Sverige. Det är en kärlekshandling till Sverige att massutvisa och stänga gränserna. Sverige ska också återfödas till ett nytt modernt land men med inspiration av det gamla folkhemmet.

Därför är jag både arg  och rädd för Sverigedemokraterna och anser att de är mycket, mycket farligare än våra andra riksdagspartier. Vi har sett fascismen förut i Europa, jag vill inte se den igen, men öppnar jag ögonen står den rakt framför mig!

Mer att läsa:

Arnstad, Henrik (2013). Älskade fascism. Norstedts (kommer imorgon!)

Hamrud, Annika & Qvarford, Elisabet (2010). Svensk, svenskare-: ett reportage om Sverigedemokraterna. Sundbyberg: Optimal

Norborg, Lars Arne, Nationalencyklopedin, hämtad 2013-03-11.

https://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/

Om utvisningar:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/vanvardade-barn-utvisas-syskonen-splittras

http://www.sydsvenskan.se/lund/barn-riskerar-utvisas-ensamma/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5466886

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5466240

http://www.aftonbladet.se/debatt/article16274160.ab

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/rodakorset/blog_post/view/roeda-korset-upproers-oever-inhumana-metoder-i-jakten-paa-pappersloesa-17636

2 reaktioner på ”Varför just Sverigedemokraterna?

  1. Hej! Tack för ett intressant inlägg!

    Håller givetvis med dej om det du skriver om Sverigedemokraterna. Däremot har jag en helt annan åsikt gällande svensk politik. För hur kan alla partier, inför stundande val fega ur och inte ta debatten inför svenska folket? Hävda att det är pga deras principer? BULLSHIT! Jag menar, common! Precis som du hämtat denna info, vore det lika lätt för våra sk förtroendevalda politiker att sätta Sverigedemokraterna på plats. Varför gjorde dem inte det? Klart vi måste engagera oss för våra medmänniskor och medlemmar av det svenska samhället, när vi ser att dem far illa och de borde inte minst våra förtroendevalda politiker göra, då det är deras uppdrag i mångt och mycket. Jag ser det som att dem VILLE ha denna utveckling, eftersom INGET parti gjorde sitt yttersta, i laglig mening för att förhindra deras popularitet. Och varför finns det inte tillräckligt starka stommar innan, som förhindrar att en sådan här utveckling ens kan ske inom politiken? För som du skriver, handlar inte det här om varken politiska eller kulturella handlingar. Det är rent mänskligt förtryck.

Kommentera

