SVT:s morgonprogram om ”Älskade fascism”

Skärmavbild 2013-03-19 kl. 10.56.01

I morse medverkade jag i SVT:s ”Gomorron Sverige” och talade om boken, om fascistisk ideologi samt en del om Sverigedemokraterna. Du kan se inslaget på SVT Play via denna länk:
http://www.svtplay.se/klipp/1105969/alskade-fascism

One thought on “SVT:s morgonprogram om ”Älskade fascism”

  1. Bra inslag. Jag ser verkligen fram emot att läsa boken. Men jag är fortfarande undrande inför varför du aldrig verkar nämna Österrike, austrofascismen och framför allt de nyfascistiska partierna som tillsammans är kanske den näst största politiska rörelsen i landet. Din definition av ”fasicsm” så som jag förstått det av intervjuer, blogg och annat verkar perfekt täcka ”Haiderismen”. Under Haiders livstid hade man dessutom en karismatisk ledare som hade dragningskraft på vida cirklar i samhället, också bland sådana som aldrig skulle röstat på honom. Detta har också klarlagts av förfsttaren och journalisten Robert Menasse.

    Men kanske klarläggs allt detta i boken. Men eftersom Österrike är ett EU-land tycker jag det är viktigt att vi uppmärksammar att ett nyfascistiskt parti nafsar efter makten i landet.

    Bengt O.
    http://flarnfri.blogspot.se

Kommentera

