Militärhistorikern Artur Szulc bloggar om boken

Militärhistorikern Artur Szulc har skrivit en recension av boken på sin blogg (han är dock för ödmjuk att kalla det en recension — men ändå). Szulc har jag lärt känna via Facebook som en ständigt lyhörd intellektuell, med vilken jag inte alltid är överens men som alltid är givande att diskutera med. Det är därför av särskilt värde för mig att läsa just Szulcs text:

”Det viktigaste av allt är att jag har lärt mig saker om fascismen som jag inte har kunnat tidigare, vilket i mitt fall, kanske kan sägas vara det mesta. Jag har haft en bild av fascismen men aldrig betraktat den som en ideologi med ett specifikt tankegods som har kunnat formaliseras. Arnstad och de forskare vars resultat han använder menar givetvis att det är en specifik ideologi, och det är svårt att finna motargument mot deras uppfattning.”

Läs hela Szulcs text på hans blogg!

Jag har nämnt Artur Szulc tidigare i denna blogg, utifrån hans expertis om Polen. Han är även en framstående författare, vars böcker finns att köpa på exempelvis Bokus.

Kommentera

