Maria-Pia Boëthius skriver översvallande i ETC

miapia11-2Författaren och journalisten Maria-Pia Boëthius är ett stort namn inom den svenska historiegrafin angående vårt land under andra världskriget. Det var Boëthius som 1991 utkom med boken ”Heder och samvete”, som startade den stora debatt som på många sätt fortfarande pågår. Boken har nått stort erkännande för sin tyngd, även av historiker av facket.

Det är därför en tung recensent som har läst ”Älskade fascism” och recenserar densamma. Boëthius skriver:

”Sällan har jag lust att rekommendera alla läsare en och samma bok, men jag skulle önska att alla läste Älskade fascism av Henrik Arnstad. […] Arnstad har ägnat fem år åt att sätta sig in i den senaste forskningen och historieskrivningen om fascism och jag tycker han uträttat ett otroligt arbete åt oss! Min kärlek till böcker peakar.”

Jag har aldrig någonsin i mitt liv fått läsa sådana formuleringar om ett verk jag utgivit. Boëthius fortsätter:

”Självgott trodde jag att jag visste det mesta om fascismen i Europa. Men när jag läser Arnstads bok inser jag att det finns hur mycket som helst som legat gömt, förtigits eller bara funnits på otillgängliga språk; men han har plöjt sig fram genom de flesta hinder. […] Han har inte ‘forskat’ själv, men läst kopiösa mängder av den allra senaste forskningen; och det är precis vad vi behöver veta – och läsa – just nu. Man behöver inte tänka att han alltid har rätt; bara tänka att detta är Arnstads sätt att tolka historien och respektera det; man behöver inte ansluta sig, men häpna över allt man nu får kännedom om.”

Läs hela denna fantastiska recension på etc.se. Själv tackar jag rodnande för omdömet.

Kommentera

