Bokhora: ”Älskade fascism tränar läsmusklerna!”

Skärmavbild 2014-01-17 kl. 11.52.31

Bloggen Bokhora recenserar boken, i en text skriven av Johanna Karlsson:

Henrik Arnstad är angelägen, han berättar sällan i kronologisk ordning, tankarna är snarare något svindlande, men jag följer ändå med i hans struktur (efter det inledande kapitlet). Boken är inte mer än drygt 400 sidor lång, men boken känns omfattande. Och det pratas ofta om viktiga böcker, uttrycket är närmast utslitet, men visst är ”Älskade fascism” en viktig bok för mig. Viktig eftersom den utmanar mitt läsmod, men framförallt för vad den lär mig om dagens fascism.

Karlsson skriver att boken ”tränar läsmusklerna”:

5Jag vill inte påstå att jag har träningsvärk efter ”Älskade fascism”, men jag känner mig starkare i mina fackboksmuskler. Och de sista två delarna i boken läste jag med lätthet. Kanske var musklerna äntligen uppvärmda eller så var det vinklingarna som fascinerade mig; Feminismen i fascismen samt fascismen på 2000-talet. Jag tror på det senare.

Läs hela recensionen på bokhora.se!

Kommentera

