Ny Tid publicerar första finländska recensionen

Skärmavbild 2013-05-21 kl. 16.53.41”Älskade fascism” väckte redan från början stor uppmärksamhet i Finland och debatterades livligt, dock utan att någon läst den. Magasinet Ny Tid har som första finska media (vad jag känner till) publicerat en riktig recension, som är mycket positiv. Recensenten Sebastian Bergholm skriver:

”Jag har plöjt igenom många böcker om förintelsen och nazister men först då jag läser Älskade fascism inser jag hur mångformad och anpassningsbar fascismen i själva verket är, samt att det finns behov av ett verk som grundligt redogör för fascismens olika uttryck och dess kärna.”

Bergholm (bilden nedan) kommenterar också debatten om mig i Finland:

”Arnstad har redan tidigare uppfattats som kontroversiell i Finland och också nu beskriver han ett tätare vapenbrödraskap med Hitlers Tyskland än vad de flesta finländska historiker är villiga att gå med på. Som lekman är det svårt att ta ställning i den frågan men det att man i Finland har betonat den strategiska nödvändigheten med tysklandsbanden utesluter inte automatiskt att det inte skulle finnas frågor att ställa. Ute i Europa har folk jag talat med inte alltid förhållit sig lika pragmatiskt till den här militärstrategiska händelsen. Där har frågan också haft en moralisk karaktär.”

basseTexten avslutas med dessa ord:

”Paolo Di Canio kunde gott läsa Arnstads bladvändare. Arnstad diskuterar till exempel hur den italienska historieskrivningen glömmer den rasistiska biten i den italienska fascismen. Minns man den är det inte lika enkelt för en Di Canio att vara historielös. Med tanke på hur samtiden ser ut så har vi inte råd att vara historielösa. Vi behöver historia som den här att bättre förstå vår egen värld.”

Överhuvudtaget är recensionstexten intellektuellt reflekterande och mycket läsvärd.
Den finns att läsa i sin helhet på nytid.fi.

Lämna en kommentar